Dag 5 Troyes - Vezelay
14 mei 2013 - Vézelay, Frankrijk
Vandaag verlaten we de Champagne en trekken Bourgondië binnen. We gaan onderweg naar de eerste echte etappeplaats, een officieel beginpunt van een van de Franse Camino-routes. De afstand is volgens Google-maps 109km.
We hebben weer een leuke pauzeplaats gehad in ee
n idyllische herberg bij een riviertje. Peter en Yvette waren erg druk met een banaan. De schil kreeg Jacques naar z' n hoofd. Het wordt steeds gekker.
Weer op de fiets bedacht Jacques, 15km voor Vezelay ,dat een binnenweggetje leuker zou zijn. Was ook zo ,alleen ook veel extra klimkilometers. Met als gevolg dat vanaf nu de navigatie geheel in handen is van Yvette.
Toen we na 115km in Vezelay aankwamen begon eindelijk
het zonnetje te schijnen. Hier hebben we volop van genoten; heerlijk door het dorpje gewandeld, samen met diverse soorten pelgrims.
Vezelay is het startpunt van de Via Lemovicensis, de me
est noordelijke van de Franse pelgrimsroutes. In de Romaanse Basiliek uit de twaalfde eeuw van Sainte Marie-Madeleine liggen naar verluid relikwieën van Maria Magdalena. Vezelay is echter niet alleen bekend als een beginpunt van de Camino, maar ook de 2e t/m 5e Kruistochten zijn vanuit hier gestart,
Overnachting: Hotel de la Poste & du Lion d'Or, Place du Champ de Foire, Vezelay


wat doen jullie het allemaal goed! Met veel plezier lees ik de reisverhalen iedere dag met het stukje geschiedenis! En dan nu eindelijk een zonnetje! Yvette, effe lekker genieten! Veel succes allemaal en vooral genieten!
liefs Christine
Erg leuk om ook de geschiedenis te lezen.
Yvette hou je het wel bij die bananenschil. In Spanje gooien ze met tomaten ;-)
Ga door! Hou vol!
Kusssss Paula