Dag 25 Astorga- Ponferrada

3 juni 2013 - Ponferrada, Spanje

Ook vandaag weer een korte etappe van 52km, maar wel met het Cruz de Ferro op 1504 meter in het parcours, het hoogste punt in de Spaanse route.

Voor veel mensen is het pelgrimskruis een plaats waar ze symbolisch een levens-last achterlaten in de vorm van een steen of ander persoonlijk kleinood dat ze van huis meenemen.01 En Route 09 - Cruz de Ferro

Een is hele mooie route geworden die dichtbevolkt wordt met pelgrims van alle soorten en maten. De klim was lang en in  het begin goed te doen. Op het einde venijnig en bijna kwaadaardig met een steilheid van de Keutenberg. Maar ook dat  hebben we weer overleefd in schitterend zonnig weer. Op de top bij het pelgrimskruis hebben we onze plichtplegingen gedaan bij het kruis. Wat dit ook mag zijn.

Nog op de hoogvlakte hebben we koffie 01 En Route 12gedronken in een wel heel bijzondere aangelegenheid met op de achtergrond het Ave Maria meegezongen door de uitbater..

Tijdens de zeer steile afdaling werden Jacques en Yvette onaangenaam verrast door een klapband in het achterwiel; de eerste lekke band tot nu toe. Alert reageren hield de tandem op de weg en op een aangename lunchplek zijn de binnen-en buitenband vernieuwd. Ons reservemateriaal dus niet voor niets meegenomen.

Het was een gezellige lunch met grote verhalen van een Engelse pelgrim, die op de terugweg was. Verdacht was dat de waardin hem goed leek te kennen, toen we een biertje voor hem bestelden. 02 Ponferrada 07

In Ponferrada hebben we weer onze dagelijkse culturele wandeling gemaakt en in beeld gebracht. Bijzondere betekenis hebben hier de Tempeliers. Zij waren in deze plaats gevestigd van 1178 tot 1312. De burcht van de Tempeliers is een van de best bewaard gebleven kastelen van Spanje.

Etappeplaats Ponferrada organiseert - ondanks financiele problemen - in 2014 toch het WK Wielrennen; misschien kan Jacques ze nog iets leren.

Overnachting: AC Hotel Ponferrada, Avenida Astorga 2, Ponferrada

1. Mark:
    4 juni 2013
    Goed bezig hoor lekker in het zonnetje steile bergen bedwingen maar ook tijd hebben om rondjes weg te geven en samen materiaal pech te verhelpen. Ben benieuwd wat morgen en donderdag zullen brengen aan mooie verhalen en beeldmateriaal.