Dag 9 Clermont-Ferrand - Condat

18 mei 2013 - Condat, Frankrijk

Volgens Google-maps fietsen we vandaag 68km. Vanuit Clermont-Ferrand zetten we onze tocht door de Auvergne voort. We gaan vandaag richting het vulkaan-gebied van de Monts Dore en de Cantal. We fietsen door het Parc Naturel Regional des Volcans d’Auvergne; laten evenwel zowel de Puy de Dome (1415m) als de Puy de Sancy (1885m) rechts van ons liggen.

Maar desondanks is er genoeg te genieten vandaag. We vertrekken in de regen, maar dat is al niets bijzonders meer. Direct vanuit vertre01 En Route 07k, terwijl we ons ontbijt nog aan het verteren waren, kregen we de eerste klim naar de Col de Ventouse (980m).

Met het klimmen daalde de temperatuur gestaag. Na de Col de Ventouse bleef het op het plateau redelijk vlak, maar uiteindelijk klommen we vlak bij Super Besse (een leuk ski-gebied) door naar 1250m, inmiddels was de temperatuur wel gedaald naar rond het vriespunt (2 graden).

Het voorspelde onweer kwam nu snel en dreigend op 01 En Route 08ons af. Het sloeg zo hard toe dat we voor de afdaling beschutting in de auto hebben gezocht.

Conclusie: De Auvergne biedt een schitterend landschap, maar je moet wel ander weer hebben om er echt van te kunnen genieten.