Dag 10: Condat - Vezac (Aurillac)

19 mei 2013 - Aurillac, Frankrijk

Het plan voor vandaag (Pinksteren) was om 70km te fietsen via het fiets-circuit van de Monts du Cantal dat rond de Puy Mary loopt met als hoogste punt de Pas de Peyrol (1588m). Tot onze verrassing was de Pas de Peyrol echter gesloten vanwege het slechte weer (sneeuw). Snel hebben we een alternatieve route uitgestippeld; wel iets langer, maar minder hoog.

Vanuit het vertrek een leuke klim via gorges met 01 En route 03snelsroomde riviertjes, watervallen en dergelijke - alles vanwege de aanhoudende regen - naar de Col d'Entremont (1210m) in de richting van Murat en vervolgens richting Le Lioran. Els heeft ons veilig door de 1,5km lange Tunnel du Lioran geleid; dit waren de enige droge meters van vandaag. Toch was het weer minder slecht dan gisteren, vandaag alleen regen en geen onweer met hagelbuien. Temperatuur is de hele dag echter niet boven de 6 graden geweest.

Vanaf Le Lioran hebben genoten van een lange (natte01 En route 10 en koude) afdaling naar Aurillac. Aurillac is de Franse hoofdstad van de paraplu; het kan niet toepasselijker, zou je zeggen. Is jullie trouwens Yvette's alternatief voor de paraplu opgevallen; in ieder hotel scoort ze een nieuwe, vandaag met bloemetjes.

Net buiten Aurillac vonden we na 81km onze refuge; 02 Chateau de Salles -Vezac 01een leuke kasteeltje gelegen op een golfbaan. Helaas hebben we de golfspullen niet bij ons, anders hadden we nog een ronde gelopen, in de regen.

Overnachting: Chateau de Salles, Aurillac-Vezac

1. Jop:
    19 mei 2013
    Nu de tiende dag en nog steeds regen. Zoals Els en Yvette er bij het diner bijzitten doet vermoeden dat Jacques vandaag de auto reed. Hij was nimmer dol op teveel nattigheid. Volhouden pelgrims, als de zon straks echt door komt dan zal je met smart terug denken aan deze verkoeling. Nog vier dagen naar St. Jean pied de port. Jullie schieten lekker op. Ik mis de rustdagen? Hartelijke groet,
    Jop
  2. Henk en Winny:
    20 mei 2013
    jullie zijn wel echte doorzetters met al die regen.
    gelukkig wordt het in de loop van de week beter weer daar in de omgeving zag ik op weer on line.
    wij zijn met de Pinksteren wezen varen maar hier was het weer (in Friesland) ook net veel beter.
    wel erg mooie foto's van de omgeving waar jullie fietsen,we genieten zo mee met jullie tour.
    we blijven jullie volgen,succes verder.
    groeten Henk en Winny