Dag 8 Saint Pourcain sur Sioule - Clermont -Ferrand

17 mei 2013 - Clermont-Ferrand, Frankrijk

Hoe is het mogelijk, werden we vanochtend zowaar wakker met een zonnetje!

We zijn aan de noordkant van de Auvergne aangekomen en gaan op weg naar de eerste grote stad op de route - Clermont-Ferrand. Afstand voor vandaag volgens Google-maps 78km.

Nadat de fietsen schoongemaakt waren werd de koers 01 Depart 02gestart; Via een zelfgekozen omweg komen langs het bekende en bovenal elegante kuuroord Vichy; ook bekend natuurlijk of meer berucht van maarschalk Petain's Vichy-regime tijdens WOII.

Voor de mannen zijn het meer de roeiherinneringen 02 Vichy 07die een omweg rechtvaardigen. We zijn langs de roeibaan gereden en hebben gezellig koffie gedronken bij de startplaats van de wedstrijden.

Vervolgens de route voortgezet richting Clermond-Ferrand.Langzaam zagen we het landschap veranderen. Het heuvellandschap begint plaats te maken voor midden-gebergteks maar vervolgens rondom. Dankzij het mooie weer heeft Yvette de eerste krekels gehoord.

De lunch  hebben we genoten met bouwvakkers in een door Portugezen gerund restaurant. Het moge duidelijk zijn dat smaken verschillen.....

Op het laatste deel van het traject brak weer een onweersbui met stortregen los. Els had geen tijd meer om haar boek van Steinbeck ( reizen met Charly) te lezen en moest als navigator vooruit rijden. Ondanks dit zijn we weer heelhuids op de plaats van bestemming aangekomen. Na een heerlijke warme douche hebben we een bezoek aan de stad gebracht.

Clermont-Ferrand - ontstaan uit de samensmelting van de steden Clairmont en Montferrand - is de hoofdstad van de Auvergne. Het is de vestigingsplaats van bandenfabrikant Michelin; denk aan het Michelin-mannetje (Bibendum).

Tijdens het Concilie van Clermont in 1095 werd door Paus 03 Clermont-Ferrand 02Urbanus II opgeroepen tot de eerste kruistocht (zie dag 2: Bouillon). Een van de mooiste gebouwen van Clermont-Ferrand is de kathedraal Notre-Dame-de-l’Assomption.

Bijzonder is vooral dat het gebouw is vervaardigd van zwarte lavasteen afkomstig uit de Auvergne. De gotische kerk heeft een zeer strenge uitstraling door de kleur van het lavasteen.

We treffen hier ook een mooi ruiterstandbeeld van Vercingetorix; de Gallische koning uit de Auvergne die de Gallische opstand tegen de Romeinen in 53-52 v.Chr leidde. Wij kennen hem natuurlijk uit de strip "Asterix en de Galliërs".

Overnachting: Hotel Oceania, 82 Boulevard Francois Mitterrand, Clermont-Ferrand

1. Paula:
    18 mei 2013
    Wat vind ik t toch leuk om steeds jullie verhaal te lezen.
    En dan nu ook nog de statistieken erbij.
    Geweldig.
    Knap hoor een gemiddelde van 21 km/ per uur. En dat iedere dag. Chapeau!
    Ik kijk nu al uit naar de komende week.
    Kus Paula