Dag 15 Villeneuve-de-Riviere - Lourdes

24 mei 2013 - Lourdes, Frankrijk

Bij het plannen van onze fietstrektocht door Frankrijk en 01 En Route 03Spanje, wilde ik (lees Yvette) heel graag dat we via Lourdes zouden fietsen. Vandaag  was het zover, na 75km over geaccidenteerd terrein met steeds dichterbij komende besneeuwde bergen, volgde een glorieuze intocht in Lourdes.

Hoewel ik niet praktiserend katholiek ben, heeft Lourdes toch altijd  hoog op mijn to-do lijstje gestaan, waarschijnlijk een erfenis van mijn "katholieke" opvoeding!

Info voor niet-katolieken: Lourdes is de grootste katholieke bedevaartsplaats van Frankrijk. In 1858 verklaarde Bernadette Soubirous, toen een 14-jarig meisje, verschillende verschijningen te hebben gezien in de verre grot van Massabielle, die door de belangrijkste hoogwaardigheidsbekleders van die tijd werd beschouwd als die van de Heilige Maagd Maria. 02 Lourdes 05

De Grot van Massabielle is het hart van het Heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes, dat jaarlijks circa 6 miljoen bedevaartgangers trekt. Het Heiligdom  van onze Lieve Vrouw van Lourdes, omvat verder de boven de grot gebouwde Basiliek van de Onbevlekte Ontvangenis, maar ook de Rozenkrans-Basiliek en de ondergrondse Basiliek van Sint-Pius X.

Het begin van onze tocht heb ik nog heerlijk in de auto 01 En Route 14doorgebracht, (de benen waren nog niet helemaal uitgerust), maar de laatste 40 klim-kilometers op de tandem. De Pyreneeën komen aardig dichtbij!!

 

Bij het binnenrijden van Lourdes viel al meteen de grote hoeveelheid militairen op; het blijkt  deze week de 55e internationale militaire bedevaartsweek te zijn. Jacques heeft tijdens zijn KMA-tijd nog actief (?) deelgenomen aan de 6e of 7e militaire bedevaartsweek .

En na het ontdekken van het stadje ook de grote massa mensen. Busladingen vol, winkeltjes vol en een boel mensen bij het aansteken van de kaarsjes.02 Lourdes 27 - Lichtprocessie

De lichtprocessie heb ik op aanraden van mijn moeder toch nog maar even meegepikt. Wat een goede tip was dat. Indrukwekkend om de "rijdende brigade" met een heleboel ander gelovigen achter Maria te zien aan lopen onder het zingen van het Ave Maria.

De meeste militairen zaten tegen die tijd al in de verschillende kroegen, entertained door de lokale Gendarmerie; was 49 jaar geleden ook al zo!!.

Overnachting: Lorda Appart'hotel, 18 Esplanade du Paradis, Lourdes

Foto’s

6 Reacties

  1. Jolanda. Jacobs:
    24 mei 2013
    Allerbeste fietsers & verslaggeefster :-),

    Sinds een paar dagen kan ik van jullie fietsavontuur meegenieten..ik vind het geweldig...petje af voor jullie allemaal...

    Het wordt wel eens tijd dat jullie de "andere fietskleding" uit de tas mogen toveren :-)

    Veel suc6

    Jolanda
  2. Helen:
    24 mei 2013
    Het is nooit te laat voor Lourdes!! Wat een mensen he? Ik vond het weinig "'holy"' maar was wel onder de indruk dat zoveel mensen er kracht van kregen. Alhoewel... ik heb destijds toen ik verpleegster voor de ANWB er iemand zieker weggehaald dan hij was toen hij daar kwam...... was niet helemaal de bedoeling! Safe trip!
  3. Wen Colenbrander:
    24 mei 2013
    Ja Lourdes, daar waren Jop en ik lang geleden ook voor een middag. Indrukwekkend! Zeker die diep gelovigen die op de knieen hun zonden (snoepen uit de suikerpot?) beleden en zo naar de kerk toe en door de kerk schuifelden. Ik zie Jop nog sjouwen met grote kaarsen. Voor belangrijke en kwetsbare mensen. En ik natuurlijk flesjes met 'het' water vullen. Heb er nog ergens eentje en ik vrees dat een slokje daarvan nu behoorlijk fataal zou kunnen zijn. We fietsten tijdens die vakantie op een gehuurde, antieke, krakende Gitane tandem. Tijdens het sturen moest de stuurman opletten dat hij zijn voet niet naar voren had aan de kant waar de achterkant van het wiel naar toe moest voor de te nemen bocht. Gelukkig een technisch sterke fietser. Deze ervaring heeft ons wel op de eigen tandem en uiteindelijk de Mont Ventoux op gekregen!
    Ik geniet van jullie verhalen en ben blij dat jullie niet van suiker (uit bovengenoemde suikerpot) zijn en lekker doortrappen. Liefs uit Epen waar het herfst is! Dit in tegenstelling tot de zomer van Maarten en fietsclub uit C+K! Liefs Wen.
  4. Laetitia:
    24 mei 2013
    Ja, die lichtprocessie s'avonds met brandende kaarsen met een wit vierhoekig cartonnetje erom tegen " de druipers" en de tekst van het gezongen lied. Vijftig jaar geleden per auto met m'n ouders daar geweest. Maria staat nog op dezelfde sokkel zo te zien. Niet stuk te krijgen.
    Mijn vader was theoloog-medicus en anti Gebedsgenezing zoals in Lourdes en in Den Haag op het Malieveld door Maasbach.
    Mijn vader schreef o.m. een boek Gebedsgenezing en Masse.
    Op Google terug te vinden De titel van het boek en de schrijver Nolle.
    Dankzij jullie komen de Lourdes herinneringen weer boven drijven.

    Groet, en voor vanavond welterusten,

    Laetitia
  5. Corrie. Saris:
    25 mei 2013
    Wat mooie verhalen foto's en jullie vechtlust om door te zetten in dat natte weer,nu jullie Lourdes hebben aangedaan zal het weer beter worden. Liefs Corrie
  6. Paula:
    25 mei 2013
    Fijn Yvette dat jullie Lourdes aangedaan hebben. Heeft het je idd gebracht wat je er van had gehoopt?
    Heb je wel n flesje water mee genomen;-)
    Veel fiets plezier verder en op naar t volgende avontuur!
    Liefs Paula