Dag 15 Villeneuve-de-Riviere - Lourdes
24 mei 2013 - Lourdes, Frankrijk
Bij het plannen van onze fietstrektocht door Frankrijk en
Spanje, wilde ik (lees Yvette) heel graag dat we via Lourdes zouden fietsen. Vandaag was het zover, na 75km over geaccidenteerd terrein met steeds dichterbij komende besneeuwde bergen, volgde een glorieuze intocht in Lourdes.
Hoewel ik niet praktiserend katholiek ben, heeft Lourdes toch altijd hoog op mijn to-do lijstje gestaan, waarschijnlijk een erfenis van mijn "katholieke" opvoeding!
Info voor niet-katolieken: Lourdes is de grootste katholieke bedevaartsplaats van Frankrijk. In 1858 verklaarde Bernadette Soubirous, toen een 14-jarig meisje, verschillende verschijningen te hebben gezien in de verre grot van Massabielle, die door de belangrijkste hoogwaardigheidsbekleders van die tijd werd beschouwd als die van de Heilige Maagd Maria. 
De Grot van Massabielle is het hart van het Heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes, dat jaarlijks circa 6 miljoen bedevaartgangers trekt. Het Heiligdom van onze Lieve Vrouw van Lourdes, omvat verder de boven de grot gebouwde Basiliek van de Onbevlekte Ontvangenis, maar ook de Rozenkrans-Basiliek en de ondergrondse Basiliek van Sint-Pius X.
Het begin van onze tocht heb ik nog heerlijk in de auto
doorgebracht, (de benen waren nog niet helemaal uitgerust), maar de laatste 40 klim-kilometers op de tandem. De Pyreneeën komen aardig dichtbij!!
Bij het binnenrijden van Lourdes viel al meteen de grote hoeveelheid militairen op; het blijkt deze week de 55e internationale militaire bedevaartsweek te zijn. Jacques heeft tijdens zijn KMA-tijd nog actief (?) deelgenomen aan de 6e of 7e militaire bedevaartsweek .
En na het ontdekken van het stadje ook de grote massa mensen. Busladingen vol, winkeltjes vol en een boel mensen bij het aansteken van de kaarsjes.
De lichtprocessie heb ik op aanraden van mijn moeder toch nog maar even meegepikt. Wat een goede tip was dat. Indrukwekkend om de "rijdende brigade" met een heleboel ander gelovigen achter Maria te zien aan lopen onder het zingen van het Ave Maria.
De meeste militairen zaten tegen die tijd al in de verschillende kroegen, entertained door de lokale Gendarmerie; was 49 jaar geleden ook al zo!!.
Overnachting: Lorda Appart'hotel, 18 Esplanade du Paradis, Lourdes


Sinds een paar dagen kan ik van jullie fietsavontuur meegenieten..ik vind het geweldig...petje af voor jullie allemaal...
Het wordt wel eens tijd dat jullie de "andere fietskleding" uit de tas mogen toveren :-)
Veel suc6
Jolanda
Ik geniet van jullie verhalen en ben blij dat jullie niet van suiker (uit bovengenoemde suikerpot) zijn en lekker doortrappen. Liefs uit Epen waar het herfst is! Dit in tegenstelling tot de zomer van Maarten en fietsclub uit C+K! Liefs Wen.
Mijn vader was theoloog-medicus en anti Gebedsgenezing zoals in Lourdes en in Den Haag op het Malieveld door Maasbach.
Mijn vader schreef o.m. een boek Gebedsgenezing en Masse.
Op Google terug te vinden De titel van het boek en de schrijver Nolle.
Dankzij jullie komen de Lourdes herinneringen weer boven drijven.
Groet, en voor vanavond welterusten,
Laetitia
Heb je wel n flesje water mee genomen;-)
Veel fiets plezier verder en op naar t volgende avontuur!
Liefs Paula