Dag 11 Aurillac (Vezac) - Conques (St. Cyprien sur Dourdou)

20 mei 2013 - Conques, Frankrijk

Op weg naar Conques; afstand voor vandaag slechts 56km volgens Google-maps; een halve rustdag dus. We verlaten de Auvergne en trekken nu de Midi-Pyrenees in.

Weersverwachting van gisteren was goed; werkelijkheid vandaag - althans bij vertrek - is anders: regen, maar dat zijn we gewend. Ontbijt wordt weer verteerd op de eerste klim naar 850m, daarna begon de rustdag pas echt; een echte etappe voor afdalers. We begrijpen dat er discussie is rond de Tour de France om naast het bergklassement ook een afdalingsklassement in te voeren.02 Conques 01

In de afdaling - het is droog geworden - gaan we het dal van de Lot in; heerlijk ontspannen en vooral rondkijken en een video'tje maken. Aan het eind van de afdaling, na een klein klimmetje, ligt Conques (Concas in het Occitaans), tijd voor lunch en opnieuw rondkijken.

Conques is een belangrijke etappeplaats op de Camino va02 conques 09nuit Le Puy-en-Velay (Via Podiensis); dit vanwege het benedictijner-abdij en de abdijkerk van Sainte Foy, met (gestolen!) relikwieën van deze martelares uit de 4e eeuw. De Romaanse kerk uit de twaalfde eeuw heeft een beroemd gebeeldhouwd timpaan boven de deur dat het "Laatste Oordeel" voorstelt.

Werkelijke afstand vandaag 58km; google-maps wordt betrouwbaarder, of onze kaartleeskunde wordt beter....

Vanuit Conques doorgefietst naar Saint-Cyprien-sur-Dourdou, waar de oudere bevolking zich vermaakte met het spelen van een spelletje Petanque en de jeugd zich vooral verheugde op vermakelijk circus.

Overnachting: Auberge Aux Portes de Conques, Saint-Cyprien sur Dourdou

1. Nicolette:
    20 mei 2013
    Laat het een troost voor jullie zijn. Hier was het weer vandaag ook allerbelabberdst.En konden we alleen met de paraplu naar buiten. Wel heel leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken! Hou vol,als jullie de Pyreneëen over ziJn schijnt vast en zeker de zon!
    Liefs, Nicolette
  2. Ernst:
    20 mei 2013
    Als ervaren tandemtrekkers petje af voor jullie voortgang. Foto's geven mooie indruk van jullie fysiek lijden en tekst van jullie Bourgondische inslag. Volgen jullie dus met plezier. Zijn benieuwd waar jullie Pyreneeën gaan pakken. Els dank voor je continuïteit . Ernst en MarieTherese
  3. Marianne van Kleef:
    20 mei 2013
    Blijft slecht weer bij jullie, vreemd. De broederschap heeft erover gesproken op het zonnige terras van de Old Inn gisteren. Wat kan de oorzaak zijn dat jullie zo gestraft worden met slecht weer? We zijn tot de conclusie gekomen dat het toch te maken heeft met boetedoening van de pelgrim. Kennelijk rekent de schepper jullie wat zaken aan.Mogelijk dat het iets met de toiletten in de trein te maken heeft, maar het blijft gissen, we weten het niet wat er speelt. Maar het lijkt ons dat jullie nu voldoende gestraft zijn.
    Vanaf nu zal het mooi weer worden.
    Hier koelt het gelukkig een beetje af.
    Veel succes morgen

Maarten