Dag 1: Gulpen/Cadier en Keer - Marche-en-Famenne

10 mei 2013 - Marche-en-Famenne, België

02 Grand Depart Cadier 02Vanochtend is het dan eindelijk zover.

P vertrekt om 9:00uur vanuit Gulpen.

Het Grand Depart is om 9:30uur in Cadier en Keer.

We zijn uitgezwaaid door lieve familie en vrienden.

De eerste etappe. We fietsen van Gulpen/Cadier en Keer naar Marche-en-Famenne, Belgie; afstand volgens Google-maps 103km. We doorkruisen Luik, met diverse rivier-oversteken (Albert-kanaal, Maas, Ourthe), altijd moeilijk, wordt dus goed opletten. Vervolgens volgen we de Ourthe de Ardennen in richting Marche-en-Famenne.

Het passeren van Luik gaat wonderbaarlijk gemakkelijk dank03 Luik 01zij goed uitgezette fietsroutes RAVEL's. In Luik ontdekken we ook de eerste Camino schelp op een verkeersbord, we gaan vervolgens via de RAVEL verder langs de rivier de Ourthe richting Esneux.

Na de lunch fietsten we nog steeds verder langs de Ourthe via de RAVEL tot aan Comblain; het is een bijzondere (vlakke)manier om de Ardennen te doorkruisen; Yvette bevalt dit prima en hoopt dat we voortdured langs rivieren kunnen blijven fietsen.

Vanaf Comblain volgen we de gewone weg via Hamoir en Barvaux naar Marche-en-Famenne. De weergoden waren ons vandaag goed gezind, alleen de wind stond verkeerd; pal tegen. Al met al toch een mooie eerste tocht vandaag, de werkelijk afstand was evenwel 115km.

Na een lekkere douche en een pint bier kijken we uit naar de dag van morgen. We passeren dan de Frans-Belgische grens.

March-en-Famenne kreeg bekendheid vanwege de ondertekening op 12 februari 1577 van het Eeuwig en Onherroepbaar Edict, waaraan een gedenksteen in de Eglise Saint-Etienne nog herinnert. Het is een overeenkomst die05 Marche-en-Famenne 06 - Gedenkplaat Eeuwig Edict de Spaanse landvoogd Don Juan van Oostenrijk en de Staten-Generaal sloten; het was een (korte) wapenstilstand in de Tachtigjarige Oorlog.

De inhoud kwam erop neer dat alle troepen van Filips II de Nederlanden zouden moeten verlaten (met uitzondering van Luxemburg). Beide partijen zouden de Pacificatie van Gent aanvaarden. De Staten zouden de koning erkennen en eigenhandig het katholicisme handhaven of herstellen. Het Edict was voor de inwoners van de Nederlanden erg gunstig; de gehate Spaanse soldaten trokken zich tijdelijk terug en er brak een korte periode van vrede aan. De soldaten gingen echter niet terug naar Spanje: het leeuwendeel verzamelde zich bij Don Juan in Luxemburg, dat als enige gewest Spaansgezind was gebleven. Don Juan maakte op 24 juli 1577 zelf een einde aan de afspraak, door de citadel van Namen in te nemen. Dit was een schending van het Eeuwig Edict, wat tot gevolg had dat de oorlog weer werd voortgezet.

Overnachting: Hôtel Quartier Latin, Rue des Brasseurs, Marche-en-Famenne, België.

1. Paula:
    9 mei 2013
    Hallo lieve stoere dappere vrienden.

Heel veel succes gewenst met jullie onderneming. Leuk om het 1e verhaal te lezen.
    Morgen de aftrap, ik leef met jullie mee. Hopelijk niet teveel zadelpijn.
    Ik hoop op mooie verhalen en wanneer het eens tegenzit dan trekken wij als thuisfront jullie er wel doorheen!
    Liefs Paula
  2. Katrien & Onno:
    9 mei 2013
    Heel veel plezier en succes!
    Broez'n!
  3. Wen Colenbrander:
    9 mei 2013
    wat leuk om dit te lezen! ook de historie erbij!
    sterkte en veel genieten,

liefs Wen
  4. Patrick Spits:
    Veel plezier!!!
  5. Marianne van Kleef:
    10 mei 2013
    Vandaag jullie uitgezwaaid, GEEN zon en GEEN wind mee.
    Heel veel genieten en samen heel thuis komen! Liefs, Marianne
  6. Jef & Mariette:
    Lieve mensen,

Bleef de belevenis, geniet van elkaar en heel veel succes!

Liefs,
    Jef en Mariette
  7. Christine Kessels:
    11 mei 2013
    Ik moest vandaag, de tweede dag, vaak aan jullie denken. Dit was typisch Ardennen-weer. Van alles wat: regen, zon, wind. Geen weer voor Jacques om zijn verkoudheid kwijt te raken. Eén troost: elke dag komen jullie een stuk zuidelijker.
  8. Paula:
    12 mei 2013
    Ahhh kaartje al gevonden!